BMW 635 CSI 1980
Uit het zonnige Californië komt deze fraai gelijnde auto. Daardoor weinig roest en een prima basis om weer in originele staat te brengen. Kuipstoelen met lederen bekleding. Extra velgen aanwezig. Volgens opgave van een 630 naar 635 omgebouwd maar nog niet kunnen controleren.
USA Title, invoerechten betaald
De BMW 635CSi 1980 was een sportieve luxesedan uit de beroemde 6-serie van BMW, die in de vroege jaren ’80 werd geïntroduceerd als een vervolg op de eerder uitgebrachte BMW 3.0 CS. De 635CSi combineerde een elegant design, uitstekende prestaties en geavanceerde technologieën. Het model was gericht op de rijder die zowel op zoek was naar sportieve prestaties als naar luxe en comfort. Het werd beschouwd als een van de topmodellen van BMW in de jaren ’80 en speelde een belangrijke rol in de positionering van het merk als producent van prestigevoertuigen met sportieve uitstraling.
Kenmerken van de BMW 635CSi 1980:
1. Ontwerp:
- Exterieur:
- De BMW 635CSi 1980 had een gestroomlijnd en dynamisch ontwerp, dat de typische stijlkenmerken van BMW in die tijd benadrukte. Het had een langere motorkap, spierachtige achterkant en vierkante koplampen, die het een stevige en atletische uitstraling gaven.
- De auto had een grote, chroomomrande grille, een ander kenmerk van de BMW-stijl uit die periode, en de lijn van de carrosserie was strak en ontworpen voor zowel visuele aantrekkingskracht als aerodynamische efficiëntie.
- De 635CSi had sleek, slanke zijprofielen, met een licht aflopende daklijn die het sportieve karakter van de auto benadrukte, gecombineerd met een stijlvolle achterkant die een elegante uitstraling bood.
- Afmetingen:
- De lengte van de BMW 635CSi 1980 was 4,6 meter (181 inch), en de breedte was 1,7 meter (67 inch). Het had een wielbasis van 2,6 meter (101 inch), waardoor het een ruime en stabiele aanwezigheid op de weg had.
2. Interieur:
- Luxe en comfort:
- Het interieur van de 635CSi 1980 was ontworpen om een combinatie van comfort en sportieve luxe te bieden. De stoelen waren sportief en ondersteunend, met een optie voor leren bekleding en het interieur was voorzien van hoge kwaliteitsmaterialen.
- Het dashboard had een traditionele BMW-stijl, met grote ronde meters voor snelheid, toerental, brandstof en temperatuur. Het ontwerp was eenvoudig maar goed georganiseerd, waardoor het gemakkelijk was voor de bestuurder om te navigeren.
- De voorstoelen waren elektrisch verstelbaar, en de achterbank bood voldoende ruimte voor passagiers, hoewel de nadruk lag op het comfort voor de voorste passagiers.
- Technologie en comfort:
- De BMW 635CSi was uitgerust met airconditioning, een AM/FM-radio, elektrische ramen en een elektrische centrale vergrendeling. De auto was ontworpen om zowel sportief als comfortabel te zijn, met een focus op de rijervaring.
- Het had ook een geavanceerd audiosysteem voor zijn tijd en een leder bekleed stuurwiel, wat het gevoel van luxe versterkte.
3. Motor en prestaties:
- Motoropties:
- De BMW 635CSi 1980 werd aangedreven door een 3,5-liter 6-cilinder-in-lijn motor (M30), die ongeveer 218 pk produceerde. Dit was een aanzienlijk vermogen voor die tijd, en het stelde de auto in staat om uitstekende prestaties te leveren, zowel op de snelweg als op bochtige wegen.
- De motor was gekoppeld aan een 5-versnellings handgeschakelde transmissie of een automatische transmissie, afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder.
- Prestaties:
- De BMW 635CSi had een top snelheid van ongeveer 225 km/u, wat het tot een van de snelste auto’s in zijn klasse maakte. De auto was in staat om van 0 naar 100 km/u te accelereren in ongeveer 7,5 seconden, wat indrukwekkend was voor een luxe coupé in de vroege jaren ’80.
- Rijervaring:
- De sportieve ophangingssystemen van de 635CSi zorgden voor uitstekende handling en precisie. De auto had een voorwielaangedreven ophangingssysteem en een achterwielaandrijving die de auto een stabiele en dynamische rijervaring gaf, wat een van de belangrijkste kenmerken van BMW’s sportwagens was.
4. Innovaties en technologie:
- Electronisch geregelde schokdempers:
- De BMW 635CSi 1980 had geavanceerde electronisch geregelde schokdempers, wat hielp om de rijervaring te verbeteren door de ophangingsinstellingen aan te passen aan de rijomstandigheden.
- ABS-systeem (Antiblokkeer systeem):
- De auto was optioneel uitgerust met ABS, wat de veiligheid verhoogde door te voorkomen dat de wielen blokkeerden tijdens het remmen, vooral in noodsituaties.
- Lichtmetalen velgen:
- De 635CSi was standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, die niet alleen het esthetische uiterlijk van de auto verbeterden, maar ook bijdroegen aan een betere rijervaring door het gewicht te verminderen.
5. Doelgroep en gebruik:
- De BMW 635CSi 1980 was gericht op bestuurders die op zoek waren naar een luxe sportcoupé die niet alleen comfortabel was, maar ook uitstekende prestaties bood. Het was ideaal voor mensen die de voorkeur gaven aan een dynamische rijervaring maar niet concessies wilden doen aan luxe en verfijning.
- Het model was populair bij sportieve rijders die van de behoefte aan snelheid hielden, maar ook waarde hechten aan de kwaliteit en duurzaamheid die BMW biedt.
Historische waarde:
De BMW 635CSi 1980 was een van de eerste echte high-performance luxe sportwagens van het merk. Het was de perfecte combinatie van BMW’s sportieve rijervaring en luxe, en het model werd geprezen voor zijn prestatievermogen en innovaties op het gebied van comfort en technologie. Het legde de basis voor de latere successen van de BMW 6-serie, die zou blijven evolueren en verder een symbool van luxe, prestaties en technologie zou worden.
Vandaag de dag wordt de BMW 635CSi 1980 beschouwd als een verzamelaarsauto en wordt vaak geprezen om zijn klassieke schoonheid, sportieve prestaties en BMW-legacy. Het blijft een van de populairste en meest gerespecteerde modellen van BMW uit de jaren ’80, en een voorbeeld van het vermogen van het merk om sportiviteit en luxe te combineren.