Stempel-RB

Galerij

Studebaker Lark Wagonair Daytona

Verkocht

Rechtstreeks uit de Arizona Dessert komt deze unieke Studebaker Lark Wagonaire Daytona. De auto kent vele gezichten en werd verkocht als multifuntionele auto: familie sedan, stationwagen en pick-up.

Door het slide-panel in het dak aan de achterzijde kan in een handomdraai de achterzijde open worden gemaakt, zodat ook grote voorwerpen kunnen worden vervoerd. De auto is keihard op een paar kleine lasplekjes na. De striping, voorbumper, gril en koplamplijsten liggen los in de auto.

De bekleding is verdroogd maar aanwezig en compleet. V8 289 ci motor (werking onbekend). USA title, invoerrechten zijn reeds betaald.

De Studebaker Lark Wagonair Daytona was een stationwagen die werd geproduceerd door de Studebaker Corporation in de vroege jaren 1960, een tijd waarin stationwagens populair waren in de Verenigde Staten vanwege hun praktische gebruik en het aanbieden van extra ruimte voor gezinnen. De Lark Wagonair was onderdeel van de Lark-serie, die bekend stond om zijn compactere afmetingen en veelzijdigheid. Het model Daytona was een sportievere uitvoering van de Lark Wagonair, met extra aandacht voor prestaties en stijl, terwijl het ook de praktische voordelen van een stationwagen behield.

Kenmerken van de Studebaker Lark Wagonair Daytona:

1. Ontwerp:

  • Exterieur:
    • De Studebaker Lark Wagonair Daytona had een stoer, rechthoekig ontwerp, typisch voor de stationwagens van de vroege jaren ’60. Het had een grotere, hoekige voorkant met een chroomgrille die de voorzijde een klassieke Amerikaanse uitstraling gaf.
    • Het daklijnontwerp was relatief hoog om de bagageruimte en de passagiersruimte te maximaliseren, met een rechte achterruit en een wijd openende achterklep voor een gemakkelijke toegang tot de laadruimte.
    • De Lark Wagonair Daytona was iets lager dan andere stationwagens uit die tijd, wat hielp om het model een meer sportieve uitstraling te geven.
  • Afmetingen:
    • De lengte van de Studebaker Lark Wagonair Daytona was ongeveer 4,6 meter (181 inch), met een breedte van 1,8 meter (70 inch). De auto had een wielbasis van 2,6 meter (103 inch), wat zorgde voor voldoende ruimte in de cabine en een stabiele rijervaring.

2. Interieur:

  • Comfort en veelzijdigheid:
    • Het interieur van de Lark Wagonair Daytona was ontworpen met de nadruk op comfort en praktische bruikbaarheid. De stoelen waren ontworpen voor gemak, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers. De stoffering was meestal van vinyl of stof, afhankelijk van de uitvoering.
    • De achterbank was opvouwbaar, wat het mogelijk maakte om de laadruimte te vergroten, en de stationwagen had veel ruimte voor bagage, waardoor het een ideale keuze was voor gezinnen of mensen die extra opbergruimte nodig hadden.
  • Dashboard en technologie:
    • Het dashboard had een klassiek ontwerp met rond instrumenten voor snelheid, brandstof en temperatuur, samen met een eenvoudig te bedienen radio en schakelknoppen.
    • De Lark Wagonair Daytona was vaak uitgerust met basisopties zoals elektrische ramen, verwarmde stoelen, en een verwarmingssysteem voor extra comfort.

3. Motor en prestaties:

  • Motoropties:
    • De Studebaker Lark Wagonair Daytona werd aangedreven door verschillende motoropties, waaronder een 6-cilinder motor en een krachtigere V8-motor. De V8-motor was een 259-cubic inch (4,2 liter) V8 die ongeveer 180 pk produceerde.
    • De motor was gekoppeld aan een 3-versnellings handgeschakelde transmissie of een optionele automatische transmissie, die het rijcomfort verbeterde, vooral voor langere ritten.
  • Prestaties:
    • De Lark Wagonair Daytona met de V8-motor was in staat om van 0 naar 100 km/u te versnellen in ongeveer 10 seconden, wat indrukwekkend was voor een stationwagen in die tijd.
    • De top snelheid was ongeveer 160 km/u, wat de auto geschikt maakte voor snelweggebruik, ondanks zijn grotere formaat.
  • Rijervaring:
    • De Lark Wagonair Daytona bood een redelijk comfortabele rit, hoewel het niet zo sportief was als andere modellen van Studebaker, zoals de Commander of de Golden Hawk. Het voertuig had echter stabiele handling en was goed in staat om zowel in de stad als op de snelweg te presteren.

4. Innovaties en technologie:

  • Ophangingssysteem:
    • De Lark Wagonair Daytona was uitgerust met een individuele wielophangingssysteem aan de voorkant en een bladveerophangingssysteem aan de achterkant, wat zorgde voor een goede balans tussen comfort en handling.
  • Electronisch geregelde verwarming:
    • In latere modellen werd de electronisch geregelde verwarming geïntroduceerd, wat het comfort van de inzittenden vergrootte tijdens koudere maanden.
  • Optionele airconditioning:
    • De Lark Wagonair Daytona bood ook de mogelijkheid van airconditioning als optie, wat het een aantrekkelijke keuze maakte voor bestuurders in warmere klimaten.

5. Doelgroep en gebruik:

  • De Studebaker Lark Wagonair Daytona was gericht op gezinnen die een praktische, ruime wagen zochten, maar met een meer sportieve uitstraling dan de meeste andere stationwagens van die tijd.
  • De auto was ook aantrekkelijk voor mensen die op zoek waren naar een combinatie van sportieve prestaties en praktische bruikbaarheid, met voldoende ruimte voor passagiers en bagage, en de mogelijkheid om lange ritten met gemak te maken.

Historische waarde:

De Studebaker Lark Wagonair Daytona is een voorbeeld van de veelzijdigheid van de Studebaker Lark-serie, die probeerde te concurreren met andere populaire merken in de Amerikaanse auto-industrie. De Lark Wagonair Daytona was een van de weinige stationwagens die niet alleen gericht was op het bieden van ruimte, maar ook op het bieden van prestaties en stijl. Hoewel Studebaker niet lang na de productie van dit model uit de automarkt verdween, wordt de Lark Wagonair Daytona nog steeds beschouwd als een classic stationwagen en wordt het gewaardeerd door verzamelaars van retro-stationwagens en Amerikaanse auto’s uit de jaren 60.

Neem contact op

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
Je moet de voorwaarden accepteren.